Saunica

32 275 88 25
601 440 012

Sauna a zdrowie

Kąpiel w saunie fińskiej, polegająca na przebywaniu w gorącym i suchym powietrzu, a następnie na gruntownym schłodzeniu ciała, wywiera na organizm bardzo korzystny wpływ.

Po wejściu do sauny należy położyć się lub usiąść z nogami na wysokości siedzenia. W saunie pozostajemy ok. 10-15 min. Ostatnie dwie minuty na dolnej ławce z opuszczonymi nogami.

Po wyjściu z sauny przez kilka minut chłodzimy drogi oddechowe, wyrównujemy oddech – na ogół w temperaturze pokojowej, po czym kolejny raz wchodzimy do sauny. Cykl ten możemy powtórzyć kilkukrotnie. Po zakończeniu kąpieli w saunie pora na schłodzenie ciała pod prysznicem. Zaczynamy zawsze od stóp w kierunku głowy. Wspaniale jest zanurzyć się w wannie, basenie czy tez w jeziorze.

Następuje gwałtowne schłodzenie skóry i stabilizacja pracy serca. Kąpiel w saunie poprawia krążenie krwi, powoduje rozluźnienie mięśni i ułatwia całkowite odprężenie i odpoczynek.

Sauna powoduje głębokie oczyszczenie skóry, stymuluje wytwarzanie jej nowych komórek, zwiększa odporność organizmu i aktywność układu hormonalnego.

Główna zaletą sauny jest zapewnienie naszemu organizmowi uczucia świeżości i pełnego relaksu.

Jeśli pojawią się u nas wątpliwości, czy możemy korzystać z dobrodziejstw sauny radzimy zasięgnąć opinii swojego lekarza.

Jak działa sauna

Kąpiel w saunie fińskiej powinno rozpocząć się dopiero wówczas, gdy jest ona przygotowana pod względem termicznym, tzn. gdy temperatura powietrza oraz całej powierzchni wewnętrznej sauny jest taka sama. Stan ten powinno osiągnąć się po ok. 1 godz. nagrzewania kabiny. Im dłużej nagrzewamy saunę, tym niższa jest w niej wilgotność powietrza. Przy bardzo niskiej wilgotności pocimy się bardziej intensywnie. Gdy przy oddychaniu zaczynamy odczuwać pieczenie śluzówek, trzeba delikatnie polać wodą ułożone na piecu kamienie. Woda wyparuje błyskawicznie podnosząc wilgotność o kilka procent. Spadnie nieznacznie temperatura.

Temperaturę w saunie osiągającą nawet 120 st. C organizm człowieka wytrzyma tylko przy nadzwyczaj suchym powietrzu, którego wilgotność osiąga 20-25 %.

Kąpiel w saunie parowej odbywamy przy temperaturze ok. 50 st.C i 100% wilgotności. Źródłem gorącej pary emitowanej z podławkowych dysz jest generator pary.  Wpływ na zdrowie jest podobny jak w saunie fińskiej mimo innych proporcji temperatury i wilgotności. Ze środków zapachowych, poddając się aromatoterapii, możemy skorzystać za pośrednictwem pompy zapachowej stanowiącej dodatkowe wyposażenie sauny.

 

W saunie infrared źródłem leczniczego i zbawiennego dla organizmu ciepła jest zespół promienników podczerwieni. Kabina nagrzewana jest do temp. 50-60 st.C. Powietrze jest w niej suche, ponieważ nie ma w niej czynnika, obecnego w saunach – fińskiej i parowej, czyli wody. Sauna wskazana jest dla osób źle czujących się w bardzo wysokich temperaturach lub wilgotności i dla tych, dla których przebywanie w saunach innego typu jest nie wskazane ze względu na stan zdrowia.

Temperaturę i wilgotność powietrza oraz czas wygrzewania i częstotliwość korzystania z sauny reguluje się stosownie do możliwości naszego organizmu, które należy także skonsultować ze swoim lekarzem.

Warto zapoznać się z zaleceniami do korzystania z sauny.